در پی جنایت تروریستی ۱۷ خردادماه ۹۶ تروریست های تکفیری در تهران که به شهادت ۱۸ تن از مردم مظلوم و روزه دار و مجروحیت جمعی دیگر از هموطنان عزیز منجر گردید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: “ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی گذارد.”
بر این اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعانت از ذات اقدس الهی و به نیابت از ملّت قهرمان و دشمن ستیز ایران و خانواده معظم شهدا و آسیب دیدگان عملیات تروریستی در حرم مطهر حضرت امام (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، لحظاتی پیش مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.
در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، تروریست های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد.
گزارش های دریافتی حکایت از هلاکت بیش از ۷۰۰ نفر تروریست تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه ها و سلاح های آنان دارد.
پیام این اقدام انقلابی و مجازات گونه کاملا روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنان هشدار می دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می سازد.
به ملّت عظیم الشأن ایران اسلامی اطمینان داده می شود، پاسداران انقلاب به فضل الهی و با همراهی و مشارکت سایر نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور برای صیانت از امنیت ملی و شکست فتنه ها و پدیده های ضد امنیتی، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و اقدامات متناسب را در دستور کار قرار خواهند داد.
اخبار تکمیلی، متعاقباً به استحضار ملّت شریف ایران رسانده خواهد شد .
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
موضوع: "سیاسی"
1- با حضور رئیس جمهور؛
سامانه موشکی «باور373» رونمایی شد.
2- در نشست غیرعلنی امروز مجلس با وزیر نفت؛
* زنگنه درباره اشکالات 15 گانه قراردادهای نفتی به نمایندگان توضیح داد.
*آزمون مجلس برای ملی ماندن صنعت نفت
3- نامه تشکلهای دانشجویی به رئیس مجلس:
نشست بررسی قراردادهای نفتی، علنی برگزار شود.
4- وزیر دادگستری:
کشف 350 شبکه فساد به وسیله حسابهای مخدوش/ تحرک منافقین به خاطر دستاوردهای نظام است.
5- وزیر دفاع:
حضور هواپیماهای روسی در همدان تصمیم نظام است.
6- واکنش تند ترکان به سخنان نعمتزاده مبنی بر وجود قاچاق در مناطق آزاد:
وزیر صنعت بدون اطلاع و بیهوا حرف میزند./ حرفزدن وزرا علیه دولت، دموکراسی نیست؛ هرج و مرج است.
7- حسین یزدانی طلسم 16 ساله کشتی آزادرا شکست؛
یزدانی مدال طلای المپیک خود را تقدیم آستان مقدس امام رضا(ع) کرد.
8- تیم دانشآموزی ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲ طلا و ۲ نقره کسب کرد.
9- سید حسن نصرالله:
ما پیروز میدان جنگ آینده هستیم.
10- کاخ سفید:
جنگ سوریه را طولانی تر می کنیم.
1- اعلام شکست کودتای نظامی در ترکیه
* بیش از ۱۰۰ نفر از حامیان کودتای ناکام ترکیه کشته شدند.
* اردوغان: اگر آمریکا شریک راهبردی ترکیه است، گولن(رهبر گروه تروریستی) را تحویل دهد.
* وزیر کار ترکیه، آمریکا را به دست داشتن در کودتا متهم کرد./ حضور فتحالله گولن در آمریکا، حمایت واشنگتن و عدم تحویل او اقدامی خصمانه است
* رئیسجمهور ترکیه: درخواست اعدام کودتاگران بررسی میشود.
* حمایت ایران از دولت قانونی ترکیه
2- اطلاعیه سفارت ایران در ترکیه؛
مرزهای زمینی و هوایی ترکیه باز شد.
3- آیت الله خاتمی:
ایران اسلامی در وسط آتش منطقه، گلستان است.
4- در سفر یک روزه، رئیسجمهور وارد کرمانشاه شد؛
حجتالاسلام حسن روحانی در بیست و نهمین سفر استانی خود، صبح امروز وارد کرمانشاه شد.
5- رونمایی از جدیدترین فیش های حقوقی؛
پرداخت 9 میلیارد تومان پاداش به اعضای هیات مدیره 14 شرکت نفتی
6- تغییرات در شورای حقوق و دستمزد؛
هیأت دولت، نعمتزاده را از شورای حقوق و دستمزد حذف کرد/ آیا برکناری وزیر صنعت نزدیک است؟
7- وزیر اقتصاد اذعان کرد:
رشد اقتصادی کشور قابل قبول نیست.
8- حجت الاسلام روحانی امام جمعه بابل مطرح کرد:
انتقاد از برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی در هتلهای لوکس شهرهای ساحلی/ نگرانی مردم از بیعدالتیها با دریافتهای نجومی
9- آیت الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری:
شان ملت ایران در موضعگیری دولت رعایت نشد./ دولت نباید دست نیاز به سوی فرانسه دراز میکرد.
10- افشای گزارش 28 صفحه ای آمریکا در رابطه با نقش عربستان در حمله به برجهای دوقلو؛
لاپوشانی نقش سعودی در 11 سپتامبر
من از شما جوانان میخواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرفبینی و استفاده از تجربههای ناگوار، بنیانهای یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پیریزی کنید.
بسماللهالرّحمنالرّحیم
به عموم جوانان در کشورهای غربی
حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفتگو با شما جوانان برانگیخت. برای من تأسّفبار است که چنین رویدادهایی بستر سخن را بسازد، امّا واقعیّت این است که اگر مسائل دردناک، زمینهای برای چارهاندیشی و محملی برای همفکری فراهم نکند، خسارت دوچندان خواهد شد. رنج هر انسانی در هر نقطه از جهان، بهخودیخود برای همنوعان اندوهبار است. منظرهی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان میدهد، مادری که شادی خانوادهاش به عزا مبدّل میشود، شوهری که پیکر بیجان همسرش را شتابان به سویی میبرد، و یا تماشاگری که نمیداند تا لحظاتی دیگر آخرین پردهی نمایش زندگی را خواهد دید، مناظری نیست که عواطف و احساسات انسانی را برنینگیزد. هرکس که از محبّت و انسانیّت بهرهای برده باشد، از دیدن این صحنهها متأثّر و متألّم میشود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه. قطعاً یکونیم میلیارد مسلمان همین احساس را دارند و از عاملان و مسبّبان این فجایع، منزجر و بیزارند. امّا مسئله این است که رنجهای امروز اگر مایهی ساختن فردایی بهتر و ایمنتر نشود، فقط به خاطرههایی تلخ و بیثمر فرو خواهد کاست. من ایمان دارم که تنها شما جوانهایید که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهید بود راههایی نو برای ساخت آینده بیابید و سدّ بیراهههایی شوید که غرب را به نقطهی کنونی رسانده است.
درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است، امّا لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طیّ سالهای متمادی تحمّل کردهاند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی بمراتب وسیعتر، در حجمی انبوهتر و به مدّت بسیار طولانیتر قربانی وحشتافکنی و خشونت بوده است؛ و دوّم اینکه متأسّفانه این خشونتها همواره از طرف برخی از قدرتهای بزرگ به شیوههای گوناگون و به شکل مؤثّر حمایت شده است. امروز کمتر کسی از نقش ایالات متّحدهی آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنبالههای شوم آنان بیاطّلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناختهشدهی تروریسم تکفیری، علیرغم داشتن عقبماندهترین نظامهای سیاسی، همواره در ردیف متّحدان غرب جای گرفتهاند، و این در حالی است که پیشروترین و روشنترین اندیشههای برخاسته از مردمسالاریهای پویا در منطقه، بیرحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است. برخورد دوگانهی غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام، نمونهی گویایی از تضاد در سیاستهای غربی است.
چهرهی دیگر این تضاد، در پشتیبانی از تروریسم دولتی اسرائیل دیده میشود. مردم ستمدیدهی فلسطین بیش از شصت سال است که بدترین نوع تروریسم را تجربه میکنند. اگر مردم اروپا اکنون چند روزی در خانههای خود پناه میگیرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعیّت پرهیز میکنند، یک خانوادهی فلسطینی دهها سال است که حتّی در خانهی خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیست. امروزه چه نوع خشونتی را میتوان از نظر شدّت قساوت با شهرکسازیهای رژیم صهیونیست مقایسه کرد؟ این رژیم بدون اینکه هرگز بهطور جدّی و مؤثّر مورد سرزنش متّحدان پرنفوذ خود و یا لااقل نهادهای بظاهر مستقلّ بینالمللی قرار گیرد، هر روز خانهی فلسطینیان را ویران و باغها و مزارعشان را نابود میکند، بیآنکه حتّی فرصت انتقال اسباب زندگی یا مجال جمعآوری محصول کشاورزی را به آنان بدهد؛ و همهی اینها اغلب در برابر دیدگان وحشتزده و چشمان اشکبار زنان و کودکانی روی میدهد که شاهد ضرب و جرح اعضای خانوادهی خود و در مواردی انتقال آنها به شکنجهگاههای مخوفند. آیا در دنیای امروز، قساوت دیگری را در این حجم و ابعاد و با این تداوم زمانی میشناسید؟ به گلوله بستن بانویی در وسط خیابان فقط به جرم اعتراض به سربازِ تا دندان مسلّح، اگر تروریسم نیست پس چیست؟ این بربریّت چون توسّط نیروی نظامی یک دولت اشغالگر انجام میشود، نباید افراطیگری خوانده شود؟ یا شاید این تصاویر فقط به این علّت که شصت سال مکرّراً از صفحهی تلویزیونها دیده شده، دیگر نباید وجدان ما را تحریک کند.
لشکرکشیهای سالهای اخیر به دنیای اسلام که خود قربانیان بیشماری داشت، نمونهای دیگر از منطق متناقض غرب است. کشورهای مورد تهاجم، علاوه بر خسارتهای انسانی، زیرساختهای اقتصادی و صنعتی خود را از دست دادهاند، حرکت آنها به سوی رشد و توسعه به توقّف یا کندی گراییده، و در مواردی دهها سال به عقب برگشتهاند؛ با وجود این، گستاخانه از آنان خواسته میشود که خود را ستمدیده ندانند. چگونه میتوان کشوری را به ویرانه تبدیل کرد و شهر و روستایش را به خاکستر نشاند، سپس به آنها گفت که لطفاً خود را ستمدیده ندانید! به جای دعوت به نفهمیدن و یا از یاد بردن فاجعهها، آیا عذرخواهیِ صادقانه بهتر نیست؟ رنجی که در این سالها دنیای اسلام از دورویی و چهرهآرایی مهاجمان کشیده است، کمتر از خسارتهای مادّی نیست.
جوانان عزیز! من امید دارم که شما در حال یا آینده، این ذهنیّت آلوده به تزویر را تغییر دهید؛ ذهنیّتی که هنرش پنهان کردن اهداف دور و آراستن اغراض موذیانه است. به نظر من نخستین مرحله در ایجاد امنیّت و آرامش، اصلاح این اندیشهی خشونتزا است. تا زمانی که معیارهای دوگانه بر سیاست غرب مسلّط باشد، و تا وقتی که تروریسم در نگاه حامیان قدرتمندش به انواع خوب و بد تقسیم شود، و تا روزی که منافع دولتها بر ارزشهای انسانی و اخلاقی ترجیح داده شود، نباید ریشههای خشونت را در جای دیگر جستجو کرد.
متأسّفانه این ریشهها طیّ سالیان متمادی، بتدریج در اعماق سیاستهای فرهنگی غرب نیز رسوخ کرده و یک هجوم نرم و خاموش را سامان داده است. بسیاری از کشورهای دنیا به فرهنگ بومی و ملّی خود افتخار میکنند، فرهنگهایی که در عین بالندگی و زایش، صدها سال جوامع بشری را بخوبی تغذیه کرده است؛ دنیای اسلام نیز از این امر مستثنا نبوده است. امّا در دورهی معاصر، جهان غرب با بهرهگیری از ابزارهای پیشرفته، بر شبیهسازی و همانندسازی فرهنگی جهان پافشاری میکند. من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملّتها و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیانبار تلقّی میکنم. تحقیر فرهنگهای غنی و اهانت به محترمترین بخشهای آنها در حالی صورت میگیردکه فرهنگ جایگزین، بههیچوجه از ظرفیّت جانشینی برخوردار نیست. به طور مثال، دو عنصر «پرخاشگری» و «بیبندوباری اخلاقی» که متأسّفانه به مؤلّفههای اصلی فرهنگ غربی تبدیل شده است، مقبولیّت و جایگاه آن را حتّی در خاستگاهش تنزّل داده است. اینک سؤال این است که اگر ما یک فرهنگ ستیزهجو، مبتذل و معناگریز را نخواهیم، گنهکاریم؟ اگر مانع سیل ویرانگری شویم که در قالب انواع محصولات شبه هنری به سوی جوانان ما روانه میشود، مقصّریم؟ من اهمّیّت و ارزش پیوندهای فرهنگی را انکار نمیکنم. این پیوندها هر گاه در شرایط طبیعی و با احترام به جامعهی پذیرا صورت گرفته، رشد و بالندگی و غنا را به ارمغان آورده است. در مقابل، پیوندهای ناهمگون و تحمیلی، ناموفّق و خسارتبار بوده است. با کمال تأسّف باید بگویم که گروههای فرومایهای مثل داعش، زاییدهی اینگونه وصلتهای ناموفّق با فرهنگهای وارداتی است. اگر مشکل واقعاً عقیدتی بود، میبایست پیش از عصر استعمار نیز نظیر این پدیدهها در جهان اسلام مشاهده میشد، درحالیکه تاریخ، خلاف آن را گواهی میدهد. مستندات مسلّم تاریخی بروشنی نشان میدهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آنهم در دل یک قبیلهی بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت. وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقیترین و انسانیترین مکاتب دینی جهان که در متن بنیادینِ خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابهی کشتن همهی بشریّت میداند، زبالهای مثل داعش بیرون بیاید؟
از طرف دیگر باید پرسید چرا کسانی که در اروپا متولّد شدهاند و در همان محیط، پرورش فکری و روحی یافتهاند، جذب این نوع گروهها میشوند؟ آیا میتوان باور کرد که افراد با یکی دو سفر به مناطق جنگی، ناگهان آنقدر افراطی شوند که هموطنان خود را گلولهباران کنند؟ قطعاً نباید تأثیر یک عمر تغذیهی فرهنگی ناسالم در محیط آلوده و مولّد خشونت را فراموش کرد. باید در این زمینه تحلیلی جامع داشت، تحلیلی که آلودگیهای پیدا و پنهان جامعه را بیابد. شاید نفرت عمیقی که طیّ سالهای شکوفایی صنعتی و اقتصادی، در اثر نابرابریها و احیاناً تبعیضهای قانونی و ساختاری در دل اقشاری از جوامع غربی کاشته شده، عقدههایی را ایجاد کرده که هر از چندی بیمارگونه به این صورت گشوده میشود.
بههرحال این شما هستید که باید لایههای ظاهری جامعهی خود را بشکافید، گرهها و کینهها را بیابید و بزدایید. شکافها را به جای تعمیق، باید ترمیم کرد. اشتباه بزرگ در مبارزه با تروریسم، واکنشهای عجولانهای است که گسستهای موجود را افزایش دهد. هر حرکت هیجانی و شتابزده که جامعهی مسلمان ساکن اروپا و آمریکا را که متشکّل از میلیونها انسان فعّال و مسئولیّتپذیر است، در انزوا یا هراس و اضطراب قرار دهد و بیش از گذشته آنان را از حقوق اصلیشان محروم سازد و از صحنهی اجتماع کنار گذارَد، نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد بلکه فاصلهها را عمق، و کدورتها را وسعت خواهد داد. تدابیر سطحی و واکنشی ــ مخصوصاً اگر وجاهت قانونی بیابد ــ جز اینکه با افزایش قطببندیهای موجود، راه را بر بحرانهای آینده بگشاید، ثمر دیگری نخواهد داشت. طبق اخبار رسیده، در برخی از کشورهای اروپایی مقرّراتی وضع شده است که شهروندان را به جاسوسی علیه مسلمانان وامیدارد؛ این رفتارها ظالمانه است و همه میدانیم که ظلم، خواهناخواه خاصیّت برگشتپذیری دارد. وانگهی مسلمانان، شایستهی این ناسپاسیها نیستند. دنیای باختر قرنها است که مسلمانان را بخوبی میشناسد؛ هم آن روز که غربیان در خاک اسلام میهمان شدند و به ثروت صاحبخانه چشم دوختند، و هم روز دیگر که میزبان بودند و از کار و فکر مسلمانان بهره جستند، اغلب جز مهربانی و شکیبایی ندیدند. بنابراین من از شما جوانان میخواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرفبینی و استفاده از تجربههای ناگوار، بنیانهای یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پیریزی کنید. در این صورت، در آیندهای نهچندان دور خواهید دید بنایی که بر چنین شالودهای استوار کردهاید، سایهی اطمینان و اعتماد را بر سر معمارانش میگستراند، گرمای امنیّت و آرامش را به آنان هدیه میدهد، و فروغ امید به آیندهای روشن را بر صفحهی گیتی میتاباند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار رؤسای دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پارک های علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور، ضمن تبیین مبسوط تاریخ و میراث و تجربه علمی کشور در دوران قبل و بعد از اسلام و جایگاه و نقش دانشگاهها در تاریخ معاصر بویژه در نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم برنامه ریزی دانشگاهها و مراکز علمی برای استفاده از میراث و تجارب علمی متراکم، بمنظور نقش آفرینی در ایجاد «تمدن نوین اسلامی» تأکید کردند و گفتند: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است..
ایشان در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرین ترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم به عنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونه ای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاهها در این زمینه، آینده کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد..
حضرت آیت الله خامنه ای به سابقه طولانی پرورش و تربیت بزرگان و نخبگان علمی در ایران، همچون ابن سینا، فارابی، زکریای رازی، خوارزمی، و تعداد زیاد دیگری از نام آوران علمی در عرصه های مختلف اشاره و خاطرنشان کردند: ایران در طول تاریخ، قلّه تولید فکر و علم بوده است و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت..
ایشان گفتند: متأسفانه در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانیکه دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینه های علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم، بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه ریزی غربی ها برای کشورهای باصطلاح جهان سوم، بمنظور تربیت مدیرانی براساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، به دلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال 1341 نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد..
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که همچون زلزله ای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، تأثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادق ترین یاران انقلاب از متن دانشگاهها بودند.
ایشان با اشاره به شرایط دانشگاهها در 37 سال گذشته و فراز و فرودها و حضور سلایق گوناگون داخل نظام و جریانهای مختلف فکری در دانشگاهها، خاطرنشان کردند: اکنون مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه می توانند در شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقش آفرینی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در این خصوص فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای لازمه حرکت در این مسیر را، اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها دانستند و تأکید کردند: نباید فقط به گزارش ها بسنده کرد بلکه باید خروجی ها را بصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف مورد نظر تا چه حد محقق شده اند.
ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و خاطرنشان کردند: مهمتر از نیروهای مستعد، جهت گیری علمی است، زیرا اگر جهت گیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را بوجود خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامی، «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونه تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط دانستند و افزودند: باید همواره مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای «نیاز سنجی علمی» برای حال و آینده کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مد نظر قرار گیرند و در رشته هایی سرمایه گذاری شود که مورد نیاز کشور است.
ایشان جهت دهی به مقالات علمی و پایان نامه های دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آینده کشور را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هسته ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش برروی آن سرمایه گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعاً نیازمند انرژی جایگزین هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم بیست درصد به دست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت راکتور تهران که برای تولید رادیو دارو است، رو به پایان بود و غربی ها شروط خفت باری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مؤمن ما با تلاش شبانه روزی، اورانیوم بیست درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه سخت ترین مرحله غنی سازی اورانیوم، تا میزان بیست درصد است و دستیابی به غنی سازی بالاتر از آن تا نود و نه درصد براحتی امکان پذیر است، گفتند: علت دستپاچگی غربی ها در قضیه هسته ای، همین موضوع بود . البته اگر آنها همان موقع سوخت راکتور تهران را تحویل می دادند، ما به دنبال غنی سازی بیست درصد نمی رفتیم.
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: نیاز سنجی علمی و سرمایه گذاری برروی دانش مورد نیاز کشور بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، «سرعت پیشرفت علمی» را برای جبران عقب ماندگی ها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری و اساسی خواندند و گفتند: متأسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها به دانشجویان می گویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگرنادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی می کند؟
ایشان با اشاره به عقب ماندگی تاریخی علمی کشور، تأکید کردند: اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصله ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد، بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی پژوهش محور شدن دانشگاهها، اجرای دقیق نقشه جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخص های دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه این موضوع هم، برنامه ریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخش های دولتی و غیردولتی است.
حضرت آیت الله خامنه ای به لزوم نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی از طریق شرکت های دانش بنیان نیز اشاره و درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کردند: درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی درباره برنامه های در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده اند.
ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجام گرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته اند و برای توجیه کار غلط خود می گویند، دانشجویان باید شاد باشند!
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی ها از اختلاط چه بهره ای جز جنایات کنونی جنسی برده اند که ما بدنبال پیروی از همان شیوه ها هستیم.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، گفتند: مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه می کنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.
ایشان بصیرت دینی و سیاسی را برای جوانان و جلوگیری از لغزشها بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه 88 ، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل می گوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفه ی لحظه ی نیاز انجام نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جمله آنها ظرفیت های فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای خود کم بینی را بزرگترین خطر خواندند و افزودند: خود کم بینی و دست کم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث می شود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید “ما کسی نیستیم و منزوی هستیم"?
ایشان تربیت جوانان معقتد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها دانستند و گفتند: خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها می رسد و امیدوارم که درست نباشند، بر خلاف این موارد است بگونه ای که تشکل های مؤمن و انقلابی و خوش فکر را تحت فشار قرار می دهند.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان وزارت علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاهها تأکید کردند: باید به جوانهای انقلابی و مؤمن، خوش روحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید بگونه ای که فضا دست آنها باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای در جمعبندی سخنانشان، با اشاره به علاقه دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعه دانشگاهی، خاطرنشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئههاست و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پر رنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامهریزی و هزینههای سنگینی میکنند.
ایشان به تغییر روشهای استعماری در دوره کنونی اشاره کردند و افزودند: سلطهگران اکنون به دنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبه یک کشور را به نحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند.
حضرت آیت الله خامنهای همچنین با تأکید بر ضروت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی، گفتند: باید به دغدغه دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مؤمن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.