خانم عزیزی معاون پژوهش مدرسه علميه الزهرا(سلام الله عليها) ساری بيان كرد: برای شناساندن سیره و سبک زندگی علمای شیعه با رویکرد پژوهشی، دو نمایشگاه کتاب در مدرسه علميه الزهرا(سلام الله عليها) ساري برگزار شد.
وی افزود: اين مدرسه علميه، طرح پژوهشی نیمه اول سال تحصیلی 98-97 را با نام فقيه شيعه، رهبري انقلاب، آیت الله سید علی حسینی خامنه ای (دام ظله العالي) آغاز کرد.
وي در ادامه تصريح كرد: با توجه به اين كه بازدید از نمایشگاه هاي پژوهشی، موجب ترغیب طلاب به مطالعه کتب شده است؛ لذا در این نیمسال تحصیلی، دو نمایشگاه کتاب تحت عناوین “شرح اسم” و “آثار پژوهشی مقام معظم رهبری (دام ظله العالي)” برپا شد.
معاون پژوهش مدرسه علميه الزهرا(سلام الله عليها) ساري تاكيد كرد: نمایشگاه “شرح اسم” شامل کتاب های زندگی نامه و نمایشگاه “آثار پژوهشی مقام معظم رهبری” شامل کتاب هایی با موضوعات زنان، جوانان، اهل بیت (علیهم السلام) و در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اخلاقی از بیانات و یا آثار مکتوب حضرت آيت الله خامنه اي(دام ظله العالي) بوده است.
وی در پایان خاطر نشان كرد: طلاب اين مدرسه در هر پایه تحصيلي، در زمان مشخص با حضور مسئول نمایشگاه به همراه توضیحاتی پیرامون کتب به نمایش گذاشته شده، به بازدید نمایشگاه پرداختند.
موضوعات: "پژوهش" یا "فرهنگی" یا "مسابقات" یا "تحقیقات طلاب"
آقای پایدار کارشناس سیاسی در نشست علمی- پژوهشی با موضوع"زیر ساخت های پرورش تفکر انتقادی” در مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) ساری بیان کرد: برای داشتن تفکر انتقادی، ابتدا باید نقد صحیح صورت گیرد که در این راستا نیاز است سه مرحله پیموده شود تا جایگاه و معنای نقد و انتقاد در جامعه امروزی به معنای واقعی خود که نوعی سازندگی و نقش اصلاح کننده است؛ نه به معنای تخریب کردن؛ به خوبی تبیین گردد.
وی افزود: اولین گام در نقد، شناخت کامل موضوع مورد نقد است؛ به این صورت که سوژه مورد نقد، آیا ارزش و قابلیت نقد را دارد یا نه؟ قرار است چه چیزی مورد نقد قرار گیرد؟ البته به طور کلی موضوع باید مسئله محور، جدید و جزئی باشد.
این کارشناس رسانه، در ادامه با اشاره به اینکه تمامی علومی که در دانشگاه تدریس می شود ریشه ی آن در اسلام است؛ تصریح کرد: دومین و مهم ترین گام در نقد صحیح “جمع آوری اطلاعات” است؛ البته نیاز نیست که فرد نقد کننده در تمامی علوم آگاهی کامل داشته باشد؛ بلکه دانستن مباحث کلی تمامی رشته ها در هنگام جمع آوری اطلاعات، کفایت کرده و شخص برای اطلاعات تخصصی، از مشاوران مرتبط استفاده می کند.
اگر کسی بخواهد در نقد کردن، خوب عمل کند باید در حوزه علمی قوی باشد.
وی با تاکید بر این مطلب که در نقد کردن باید اصول اخلاقی را رعایت کرد، گفت: داشتن روحیه جسارت، سومین گام برای داشتن تفکر انتقادی و نقد درست است؛ البته نباید روحیه جسارت همراه با پرخاشگری باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: از جمله اصولی که باید در نقد کردن رعایت شود؛ شناخت فرد نقد کننده، مشخص کردن روش نقد (نوشتاری یا گفتاری)، در نظر نگرفتن جنبه شخصی- خانوادگی در نقد کردن و رعایت ادب و احترام است.
کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان « بازخوانی مفهوم نشوز و تنبیه بدنی زن با تأکید بر آیه 34 سوره نساء در جامعه کنونی» در مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل، برگزار گردید.
خانم براریان استاد حوزه به عنوان ارائه کننده بحث، ابتدا مفهوم نشوز و ضرب را طبق نظر آیت الله جوادی و بانو امین بصورت تطبیقی مورد بررسی قرار داد وبا توجه به ادلّه ی قرآنی ،روایی و عقلی، با اشاره به دیدگاه برگزیده این دو مفسر بیان داشت: در نظر بانو امین، نشوز به معنای سرپیچی از اطاعت شوهر با تکبر می باشد و « تخافون» دلالت بر ظهور علائم و آثار آن داشته و حکم «ضرب »در آیه امری ارشادی است نه مولوی که وجوب را برساند.
وی گفت: طبق نظر علامه جوادی آملی، مفهوم نشوز سربرتافتن همسر از تمکین بدون قید تکبر با خوف نشوز بوده و حکم در آیه، نهی از منکر است که از وظایف مرد به حساب می آید .
خانم زیرک فطرت مدیر مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل نیز در این نشست به عنوان منتقد بحث با توجه به ارائه معانی مختلف نشوز و ضرب از نظر دو مفسر و نظر مختار ارائه کننده بحث،اعلام کرد: از میان معانی بیان شده می توان معنی «نشوز» را برتری طلبی و «ضرب » را به معنای رفت و آمد همسر زن ناشزه برای وعظ، و هجر قرار داد معنای « ضرب » در این استعمال به معنای کتک زدن حتی با چوب مسواک نیست در نتیجه مورد انتقاد مغرضان قرار نمی گیرد.
خانم بابانتاج داور استاد حوزه و داور بحث اظهار کرد: نگاه مختار ارائه کننده بحث ، متفاوت از منظر این دو مفسر و بسیاری از مفسران دیگر است؛ معنای نشوز در نگاه مختار تأکید می¬کند که با توجّه به سیاق آیاتی که در آنها واژۀ «نشز» به کار رفته و با در نظر گرفتن شواهد روایی و عقلی، معنای نشوز در این آیه، عدم تمکین از شوهر نمی باشد؛ بلکه «جمع شدن و همراهی جنسی با غیر شوهر» است؛ ولی در حکم نشوز که آیا وجوب دارد یا تخییر، نظر بانو امین به نگاه مختار نزدیکتر است در عین این که می¬توان بین نظر دو مفسر جمع کرد. وی در پایان خاطر نشان کرد: در جمع این دو دیدگاه بیان شد که آثار سلبی نشوز عمدتاً به شوهر برمی¬گردد لذا با لحاظ احتمال گذشتِ شوهر که مطلوبیت شرعی هم دارد، مراعات حق شوهر اقتضای وجوب راهکارهای سه گانه را درپی نخواهد داشت، بلکه با جواز یا حداکثر وجوب تخییری نیز حق شوهر برآورده می¬شود. البته طبق این بیان، حکم جواز یا وجوب تخییری اختصاص به شوهر داشته و اگر نشوز زن به اطلاع دیگران برسد نهی از منکر بر آنان با رعایت شرط تأثیر، واجب تعیینی خواهد بود.
نشست علمی – پژوهشی « جایگاه پژوهش در علوم اسلامی» در مرکز تخصصی ریحانه الرسول(س) جویبار برگزار گردید.
آقای گلدوست، در نشستی علمی - پژوهشی با عنوان «جایگاه پژوهش در علوم اسلامی» که با حضور طلاب خواهر در مرکز تخصصی ریحانه الرسول(س) شهرستان جویبار برگزار شد، اظهار داشت: نگاه پژوهشگرانه و دقیق به قرآن كریم، که در آیات مختلف از علم، اندیشه، علما و اندیشمندان سخن رفته است، پژوهنده را به گنجى بزرگ و ثروتى انبوه مى رساند.
وی با بیان این که بیش از یک هزار و 500 آیه قرآن کریم، که در خصوص علم، معرفت، تعقل، تذكّر، و تدبّر مطرح شده، همگى ذیل عنوان «فرهنگ» جاى مى گیرند، گفت: هیچ کتابی را نمی توان یافت که درباره ی موضوع های مختلف به اندازه قرآن عمیق شده و درباره تمام عناوینی که بشر با آن در ارتباط است بحث و مطلب داشته باشد؛ بنابر بهترین منبع در پژوهش های انسانی قرآن کریم است.»
این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: پژوهش عامل مهمی در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و میزان پژوهشهای انجام شده در هر جامعه، شاخص توسعه یافتگی آن جامعه بحساب می آید، لذا قرآن کریم به پژوهش وتدبّر بسیار تاکید کرده است.
وی در ادامه گفت: هدف تحقیق، کشف و گسترش دانش و در حقیقت، راهی برای جستجوی آگاهی است که با آن می توان به عرصه های جدید علم و دانش پا نهاد و وارد عرصه های ناشناخته شد، اما در حال حاضر متاسفانه این طور به نظر می رسد که پژوهش نه تنها در کلیه مقاطع تحصیلی آموزش وپرورش نادیده گرفته می شود، بلکه در دانشگاه ها و آموزشگاه های عالی هم نقش کمرنگی داشته و تحقیق به معنای واقعی صورت نمی گیرد.
گلدوست در پایان خاطر نشان کرد: درمطالعه ی قرآن باید به واژه ها دقت کافی داشت تا طبق آیات و سیاق و ساختارها بتوان پاسخ سؤالات امروزی را کشف نمود.