آیت الله نورمفیدی امام جمعه گرگان در جلسه اخلاق مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان ضمن بیان فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین (ع) که می فرمایند:( صحِّح بما عندک یقینی ) به بحث پیرامون یقین پرداخته و بیان داشت: آیات زیادی پیرامون مسئله یقین وارد است که نشانه اهمیت بر این مسئله می باشد. از باب مثال در مورد آخرت آنچه از سوره مبارکه بقره برداشت می شود مراد یقین به آخرت است.
وی افزود: از مرحوم آیت الله شیرازی سوال شد: اگرمُخبر صادقی به شماخبر دهد که شما یک هفته بیشتر زنده نمی مانی و بعد از دنیا خواهی رفت چه می کنی ؟ ایشان در جواب فرمودند: همان کاری را انجام می دهم که از اوایل جوانی انجام می دادم .چون از همان اوایل جوانی به آخرت یقین داشتم و می دانستم هرکاری که در دوران زندگی انجام می دهم باید فردای قیامت پاسخگو باشم.این نمونه ای از یقین واقعی است.
وی تصریح نمود: باید به این نکته توجه نمود که هر یقینی نمی تواند ما را به سعادت برساند؛ چه بسا یقینی که برخواسته از انحرافات و تبلیغات سوئی است که عامل سقوط انسان گردد همچون یقین ابن ملجم. پس مراد حضرت از یقین در این ذیل این دعا، یقینی است که مطابق با واقع باشد و عامل سعادت و ورود انسان به بهشت گردد.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان اعلام داشت: چیزهایی که باعث از بین رفتن یقین می گردد عبارتند از : 1- غلبه هوای نفس، امام علی (ع) می فرمایند: (یُفسِدُ الیقینَ الشکُ و الغلبةُ الهوی) 2- حرص زیاد برای رسیدن به مظاهر دنیایی ( من کَثُرَ حـــرصُهُ قَلَّ یَقینُه ) 3 - طمع (سَبَبُ فسادِ الیقینِ الطمعُ ) 4- رفاقت و مصاحــــــــــبت با ابناء دنیا ( خُلتَةُ ابناءِ الدنیا تُشینُ الدین و تُضعِفُ الیقین) 5- مال دوستی(حُبُ المال یُوهِنُ الدین و یُفسِدُ الیقین ).
وی با اشاره به عوامل تقویت و تکمیل یقین گفت: ایمان پویا ( ایمانی که توفیق بازنگـــــــری در اعمال را در شبانه روز به انسان بدهد ) و نیز شکرگزاری نعمت ها سبب افزایش یقین می شود. همچنین از امام کاظم (ع) وارد شده است: تعاهَدُ عِبادَالله نِعَمَه بِاصلاحِکم انفسَکم ، تزدادُ یقیناً.
سلام. موفق و مؤید باشید