آقای سادات کرمی کارشناس سیاسی، در این نشست گفت: در منظومهی فکری رهبر انقلاب اسلامی، نگاه دقیق و تحلیلی به تاریخ و رخدادهای آن برای درک درستِ تحولات بشری و روشن شدن وضعیت موجود، از جایگاهی مهم و بنیادین برخوردار است.
وی افزود: این «نگاه تحلیلی به تاریخ» و رجوع مداوم به آن یکی از اصلیترین جنبههای «مدیریت گفتمانی و ارزشی رهبری» در سطح جامعه را تشکیل میدهد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: با توجه به این که یکی از دغدغه های مطرح شده رهبری در جمع حوزویان خواندن تاریخ است؛ لذا در گام اول باید حوزه غرابتش را با تاریخ اسلام کم کرده و در گام بعدی، تاریخ را با امروز تطبیق دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در حوزه تکلیفشناسی، دچار کج فهمی، بد فهمی و یا حتی کم فهمی هستند، و این یک آفت است؛ گفت: توابين در واقع، نه سكوت شان و نه قيام شان به موقع و هماهنگ بود؛ آنان به موقع نیامدند چون تکلیف را نفهمیدند.
وی با اشاره به کتاب انسان 2500 ساله گفت: در فصل اول این کتاب می توان فهمید که در یک جامعه¬ی فاسد چگونه می-شود انقلاب کرد؟ و پیامبر(س) نیز که هدفش، دعوت به حق و جهاد در راه آن بود توانست در مقابل همه¬ی مفاسد ایستادگی کند.
سادات کرمی گفت: با توجه به این که یکی از رسالتهای حوزویان امر تبلیغ است لذا شما مبلّغین برای موفقیت در امر تبلیغ بایستی از واقعیتهای جامعه اطلاعات لازم را داشته باشید؛ همانگونه که پزشک در ابتدا نوع بیماری بیمار را با آزمایش و معانیه دقیق رصد میکند و بعد به علاج آن بیماری میپردازد.
وی خاطر نشان کرد: همانطور که پیامبر اکرم (ص)«طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه» بودند؛ مبلّغ نیز باید اطلاعاتی را درباره محیط تبلیغی خود داشته و ببیند مشکل آنها چیست؟ سپس آن مشکل را رصد و بر اساس آن مشکل برنامهریزی کند.