در دوران جنگ نرم و تهاجمات فرهنگی باید از حداقل گرایی عبور کرد و به فکر شیوه های نوین در بزرگداشت و تبیین دفاع مقدس برای نسل جدید انقلاب بود تا مبادا مانند احد غافلگیر شویم.
فرا رسیدن هفته دفاع مقدس به دلیل وقوع آن در روزهای تلخ آغاز جنگ تحمیلی میبایست یادآور تلخی و حزن و اندوه باشد اما نوع بزرگداشت این هفته و مراسمات و ویژه نامه های آن حاکی از باطنی پرشور و هیجان است که خبری از حزن در آن دیده نمیشود چه بسا اگر سالروز اتمام جنگ با صدور قطعنامه 598 برای این مناسبت نامگذاری میشد حزنی مضاعف در آن ظهور میکرد.
علت این بطن شاد و مهیج اعتقادات سازنده مقاومت و دفاع جانانه ملت ایران است، اعتقادات و افکاری که نشان داد در هر امتی واقع شود آن امت را تبدیل به ابرقدرتی بی نظیر میکند که اجتماع قدرتها نیز توان مقابله با آن را ندارد.
اکنون که دو دهه از اتمام جنگ تحمیلی گذشته نسلی بدنه جامعه را تشکیل داده است که درک خاصی از آن شرایط سخت و عملکرد دشمنان و رفتارهای مردم آن عصر ندارد و فقط تکه هایی از آن فضا را ممکن است در رسانه ها دیده و شنیده و یا خوانده باشد.
باید توجه داشت نسلی که کمتر از 4دهه عمر کرده باشد تعریف عینی از دفاع مقدس ندارد و بر اساس بازسازی دیده ها و شنیده ها میتواند برداشتی از آن روزگاران طلایی در ذهن خود ترسیم کند و این خود میتواند زمینه ساز نفوذ دشمن در تحریف گنجینه تربیتی دفاع مقدس باشد.
در این شرایط اقتضاء زمانه ایجاب میکند بزرگداشت دفاع مقدس جنسی متفاوت پیدا کند و سه هدف بزرگ احیای فرهنگ دفاع مقدس، پیشگیری از تحریف و پاسخگویی به شبهات را نشانه برود و انقلابیون جامعه با بازنگری رفتار مناسبتی خود به سوی این سه هدف حرکت کنند.
علاوه بر دو مقوله تحرکات دشمنان دانا از قبیل دوست جلوه دادن دشمنانی که هشت سال حامی و پشتیبان صدام متجاوز بودند در مسائل اقتصادی و فرهنگی پسابرجام و تحرکات دوستان نادان از قبیل عشقولانه تصویر کردن فضای جبهه ها برای جوانان، دعوا بر سر حق طبع خاطرات و نوشته های دفاع مقدسی به قیمت زیر سوال بردن آثار یکدیگر و غلبه دادن نگاه شخصی بر وقایع حقیقی در بیان خاطرات که اجتناب از هر دو گروه بر اساس فرمایش امیرالمومنین(ع) لازم است مسئله سومی که اهمیت دارد این است که با خود حدیث نفس کنیم و بپرسیم ما برای نشانه رفتن اهداف سه گانه چه کرده ایم؟!
متاسفانه بزرگداشت دفاع مقدس خلاصه می شود در نمایش تصاویر و نمادهایی از تسلیحات و سنگرها و شهدا، البته منظور بی اثر بودن اینها نیست بلکه شاید اینها هرچند اثرات کمی داشته باشند لازم هستند اما نباید در این مرحله متوقف شد و به کمترین زحمت و کوچکترین اثرگذاری قانع شد چه آنکه روحیه مسلمان انقلابی با حداقل گرایی منافات دارد.
باید به گونه ای در رابطه با بزرگداشت دفاع مقدس عمل کرد که عموم مردم خود را در آن دخیل بدانند و با گوشت و پوست خود درک کنند چه چیزی کفتر باز و جاهل و کاسب و محصل و مدرس و کارمند و کارگر را از انقلابی تا خنثی گرد هم جمع میکرد و روحیه مقاومت را در آنان میدمید؟!
اکنون که دشمن در فضاهای حقیقی و مجازی از سنگرهای متنوع و از جهات مختلف حملات خود را در عرصه فرهنگی ادامه می دهد و حیا، عفت، غیرت، سلامت و دانش را نشانه رفته آیا رواست نسلهای اول و دوم انقلاب اسلامی در تبیین فضای جبهه و پشت جبهه ی دوران دفاع مقدس و در انتقال مفاهیم انقلاب به حداقلها اکتفا کنند و صرفا به دنبال گزارش کار رد کردن و رفع تکلیف از گردن خود باشند؟
آیا نسل جوانی که از سوی خودی و ناخودی به دلیل کمی کوتاهی در رفتارهای دینی و تعارض ظاهری با نسل اول انقلاب مورد سرزنش قرار میگیرد و به جز رهبر معظم انقلاب هیچ حامی و پناهی برای رشد خود نمیبیند با این برنامه های سطحی از آن روح مقاومت و استکبارستیزی و ایستادن در برابر قدرتهای دنیوی بهره مند میشود؟!
اکنون که سخن رهبر فقید انقلاب مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا میگذرد در عمل نمایان شده و سربازان ولایت از کربلا تا شام با مقاومتشان به مرزهای دشمن اصلی نزدیک میشوند تا سالهای پایان عمر غاصبان را رقم بزنند بهترین فرصت است تا فضای گرم و صمیمی و آغشته با حیا و همدلی و معنویت گرایی پشت جبهه ها برای نسل سوم و چهارم انقلاب تبیین شود تا مبادا دشمن مانند غزوه احد از پشت حمله کرده و مسلمین را با توقف روبرو کند.
باید اندیشید که آیا اکنون که نسل سوم و چهارم این انقلاب در فاصله هایی دورتر از مرزهای جغرافیایی شهیدپرور شده اند فرصت آن نشده است که انقلابیون به خود بیایند و با مقابله با دشمنان دانا و دوستان نادان شیطان را در تبدیل کردن خیبر به احد ناکام گذارند؟!
با اندکی تامل در شیوه های تبیین صحیح اجزای دفاع مقدس میتوان از این ایام برای تشدید فرهنگ مقاومت و مشارکت حداکثری نسل جوان جامعه در پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کرد.
نویسنده: حجت الاسلام محمد صدارت
Telegram.me/sedarat_mohammad