اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین.
خدایا پاكم كن در این روز از پلیدی و شكیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است از شدنىها و توفیقم ده در آن براى تقوى و همنشینى با نیكان، به یاریت اى روشنى چشم مستمندان
***********
طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ- پاکم کن!
انواع طهارت: ظاهری و باطنی
طهارت با هر دو معنای آن، خواسته اسلام و مسلمین است، ولی قطعا در دعاها، منظور طهارت باطنی و طهارت نفس است.
پاک کردن و طاهر نمودن جان و نفس نیاز به تخلیه و تحلیه از دنس، اقذار، رذائل و غیره دارد؛ و هم زمان با این تخلیه و تحلیه، باید با عبادات، اعمال صالحه و غیره جایگزین شود.
ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای طهارت، تخلیه و تحلیه است، و یکی از ویژگی های ماه رمضان این است که با اعمال مخصوصش، گناهان را ذوب می کند، لذا یکی از نام های این ماه، شهرالتمحیص به معنای ماه پاکسازی از رذائل، دنائس و قاذورات می باشد.
دنس به معنای چرک ها، و اقذار به معنای پلیدی ها، زشتی ها است، خلاصه اینکه هر آنچه که خارج از دستورات الهی و منهیاتش باشد و مرضیّ خدا نباشد، دنس و اقذار محسوب می شود.
خدایا! روح مرا از چرک ها، پلیدی ها و زشتی ها پاک کن؛ که منظور همان پلیدی های گناه می باشد. همانطوری که پلیدی ها ظاهر، بدن و لباس انسان را بدبو و متعفن می کند، چرک گناه هم، روح و جان آدمی را بدبو و متعفن می کند، لذا در روایات آمده است که اگر انسان اهل ایمان باشد، خوشبو و معطر می شود. البته استشمام این بوی خوش یا بد، کار هرکسی نیست که مصداق آن روایت پیامبر(ص) در خصوص حضور اویس قرنی در منزلش است که فرمودند: إنّی لَأجِدُ نفَسَ الرحمان مِن جانِبِ الیمن! همانا بوی نفس دوست از طرف یمن به مشامم می رسد!
چرا اهل بیت(ع) گناه نمی کنند؟
باطن و حقیقت گناه، همچون مردار گندیده است، مثل غیبت (وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ، حجرات/12)
چرا اهل بیت(ع) گناه نمی کنند؟ چون آنها حقیقت و باطن گناه را می دیدند لذا هرگز میل به گناه پیدا نمی کردند.
صفحات: 1· 2