رئیس ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران مازندران:همکاری نهادهای فرهنگی با حوزه علمیه خواهران مازندران تاثیر بسزائی در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد
رئیس ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: همکاری نهادهای فرهنگی در شناسائی ظرفیت های حوزه علیمه خواهران، تاثیر بسزائی در توسعه و ترویج فرهنگ و کاهش آسیبهای اجتماعی دارد.
خانم رضائی نیا در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای جذب و گزینش استعدادهای برتر در امر پذیرش که با حضورکارشناسان بانوان دستگاههای فرهنگی مازندران برگزار شد، بیان کرد: حوزه های علمیه حاصل تلاش علما و بزرگان دین از دیر باز تا کنون بوده که ماحصل آن، تربیت و پرورش افراد متخصص در زمینه های مختلف عرفان، اخلاق، اجتهاد و…است.
وی افزود: تحصیلات دینی بانوان تا پیش از دهه چهل، در ایران اسلامی، تنها به برخی - که غالبا از وابستگان علمای بزرگ اسلامی بودند- اختصاص داشت؛ تا این که از سال 1341، حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی از شهرهای کشور در قالب مکتب های مختلف مانند: مکتب توحید، مکتب نرجس – س- و… آغاز شد.
وی تصریح کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در سال 1361 به دستور حضرت امام، در شهر قم، جامعه الزهرا –سلام الله علیها- تأسیس، و مکتب های کوچک در آن ادغام گرديد. و از آن زمان، برنامه آموزشی و تربیتی بانوان شکل دیگری به خود گرفت و بسوی تکامل و پیشرفت گام نهاد.
رئیس ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران مازندران اعلام کرد: در اواخر سال 1375 با حمایت رهبر معظم انقلاب، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به منظور ساماندهی و حمایت و پشتیبانی از مدارس علمیه خواهران کشور تأسیس شد.
وجود 22 مدرسه علمیه خواهران با بیش از 5 هزار طلبه در مازندران
وی تاکید کرد: اولين مدرسه علميه خواهران مازندران نیز در سال 1360 با عنوان حوزه علميه شهيد مطهري در تنكابن تاسيس شد و در حال حاضر نیز 22 مدرسه علمیه در مقاطع سطح2(کارشناسی)، سطح3(کارشناسی ارشد) و سطح4(دکترا) با بیش از 5 هزار طلبه مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: همه علوم طبیعی مانند فیزیک، شیمی و…خوب و منشا اثر هستند، اما ممکن است در طول زمان،انسان را دچار مشکل کنند؛ لذا تنها علومی که باعث سعادت انسان در دنیا و آخرت می شود، علوم دینی است.
رضائی نیا گفت: اگر انسان هائی در حوزه علمیه خوب پرورش کنند و بتوانند در جامعه مثمر ثمر باشند؛ قطعا بسیاری از مشکلات روحی، اخلاقی، خانوادگی و غیره در جامعه برطرف خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر خانمی در حوزه علمیه خوب پرورش پیدا کند و خودسازی مناسبی داشته باشد؛ بدون این که تبلیغی کرده باشد، اعمال و کردارش در میان اعضای خانواده و جمع فامیل الگوی خوب و منشا اثر خواهد بود و این خود تاثیر بسزائی در تربیت افراد جامعه خواهد داشت.
وی گفت: حوزه های علمیه خواهران با وجود قدمت کم، فعالیت بسیار گسترده ای در سطح جامعه داشته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، هزاران مفسر، مبلغ، پژوهشگر و غیره ماحصل تربیت در این مکان مقدس است که امر بسیار ارزشمندی است.
سیاست حوزه علمیه خواهران در امر پذیرش، جذب استعدادهای برتر و شایسته است
رئیس ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران مازندران در ادامه با اشاره به در پیش بودن پذیرش حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: تا سال گذشته روند پذیرش به صورت جذب حداکثری متقاضیان به تحصیل در حوزه علمیه خواهران بود تا همه بانوان علاقمند پس از مراحل لازم، پذیرش و مشغول به تحصیل و تربیت شوند؛ اما سیاست مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال جدید در امر پذیرش، جذب و گزینش داوطلبان شایسته و مستعد است
وی تصریح کرد: تحصیل در حوزه های علمیه به صورت رایگان بوده و اساتید خیلی خوبی در این مکان مقدس مشغول به تدریس هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به این که تا کنون جذب حداکثری در امر پذیرش صورت می گرفت؛ متاسفانه برخی افراد وارد حوزه شده و به صورت رایگان از امکانات آن استفاده می کردند، اما بعد از گرفتن مدرک، شانیت حوزه را رعایت نکرده و اثر نامطلوبی در جامعه داشتند؛ زیرا خطای کوچک یک طلبه هم، اثر بدی در جامعه نسبت به جایگاه حوزه های علمیه دارد، لذا هدف ما در سال جاری، جذب افراد مستعدی است که زمینه و گرایش به علوم دینی و خودساختگی را از قبل داشته باشند
رضائی نیا در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به این که حوزه علیمه خواهران یک نهاد فرهنگی تاثیر گذار در جامعه است؛ قطعا همکاری همه نهادهای فرهنگی استان در شناسائی جایگاه و ظرفیت های این نهاد مقدس، تاثیر بسزائی در توسعه و ترویج فرهنگ دینی و بومی و کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در استان خواهد داشت.