حجه الاسلام حصاری معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور در نشست مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران مازندران بیان کرد: یکی از علل اصلی مظلومیت پژوهش در جامعه به خصوص مراکز آموزشی و… ، اولویت نامناسبی است که به این امر اختصاص می یابد، زیرا کار پژوهشی دیر بازده بوده و نیاز به صرف وقت و انرژی کافی دارد، که متاسفانه عدم توجه کافی به این امر باعث کم توجهی به تحقیق و در نتیجه ضعف پژوهشی در کشور شده است.
وی افزود: حوزه علمیه رسالت مدار است که این رسالت ها در چها ر محور دسته بندی می شود که شامل تعلیم و تربیت، تبلیغ، تحقیق و مدیریت دینی است.
معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور اعلام کرد : اگر طلبه ای بخواهد در این چهار عرصه موفق باشد باید محقق و پژوهشگر باشد. یک مبلغ باید روش گردآوری، دسته بندی مطالب،تتبع و گردآوری هدف مند مطالب از منابع معتبر یعنی شناختن منبع معتبر را به خوبی بداند.
وی تصریح کرد: با توجه به این که ساعت پژوهش جزء واحد درسی است و نمره آن در کارنامه تحصیلی طلاب لحاظ می شود. لذا در ساعات پژوهشی مدارس که به صورت 2 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است؛ باید روش مطالعه، روش طرح درس و خلاصه نویسی به صورت کارگاهی برگزار شود.
حجة الاسلام حصاری در پایان خاطر نشان کرد: هدف پژوهشی ما برای طلاب درسطح 2(کارشناسی) تتبع و گرد آوری هدفمند مطالب از منابع معتبر و درسطح 3 (کارشناسی ارشد) قدرت نقادی و در سطح 4 (دکترا) نظریه پردازی می باشد.