با همت معاون پژوهشی مدرسه الزهرا(س)کلاردشت کارگاه روش تحقیق و روش تدریس در این مدرسه برگزار شد.
سید حمید مطهری استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای پژوهشی منطقه پنج در این کارگاه بیان داشت: اهمیت پژوهش و تحقیق بر هیچ کس پوشیده نیست. پیامبر اکرم(ص) فرمودند که هر کس بمیرد و میراث او دفتر و دوات باشد، بهشت بر او واجب می شود و این خود نشان دهنده مهم بودن نگارش و تحقیق است و تدریس و یاد دادن و تعلیم کار بسیار مهمی است.
وی افزود: برای انجام هر فعالیت علمی با چهار محور رو به رو هستیم:
1.محور اول روش که به معنای راه و طریق می باشد.
2.محور دوم تدریس که مستقل از روش گرفته شده چون تدریس نوعی فعالیت به حساب می آید
3.محور سوم یادگیری به معنای آن چه که طلبه یاد می گیرد
4.محور چهارم انگیزش که نگاه اصلی ما در حوزه است چون حوزه با دیگر مراکز متفاوت است.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به هدف که روش تدریس است باید یک منبع اطلاعاتی در مقابل طلبه قرار بگیریم؛ چون با یک سلسله از خواهران طلبه برخورد می کنیم که نگاه آنها مانند نگاه دانشجو به درس و دانشگاه نیست .
مطهری گفت: برای ایجاد انگیزه می توان از سه محور استفاده کرد :
1- علاقه: اگر استاد نسبت به درس علاقه مند باشد حتمآ در طلبه این علاقه ایجاد می شود اما به طور مثال اگر استادی نسبت به توحید و نبوت و معاد آگاهی نداشته باشد هیچ اثری بر طلاب و دانشجو ندارد و نگاه این دو نهاد از یکدیگر متفاوت است .
2- علم استاد: اینکه استاد بر سر کلاس می رود باید مجهز به اطلاعات باشد و احتمال بدهد چه سؤالی اتفاق می افتد هر چه استاد علاقه و باور و علمش بیشتر باشد، کلاسش پر بار تر خواهد بود.
3- مهارت: روش های مهارت در تدریس و تحقیق را بیان می کند.
وی افزود: در روش تدریس تمام روش ها مهم است اما دو روش از همه مهم تر است. 1.روش تدریس به صورت زبانی که روش تک نفره است و استاد در کلاس به صورت متکلم وحده به کمک ابزار آموزشی تدریس می کند2.روش فعال که در مقابل روش زبانی قرار دارد روشی است که علاوه بر استاد شاگرد هم نقش دارد فقط استاد نمی گوید شاگرد گوش کند بلکه شاگرد نیز با استاد فعالیت می کند .
استاد حوزه درپایان خاطر نشان کرد:اعتقاد و باور من در این است روش فعال در حوزه بیشتر اثر دارد و اگر ما در روش فعال خوب وارد شویم یقین بدانید که تأثیر می گذارد بحث خود را به پایان رسانید.