حجة الاسلام دكتر ارشاد مدير مدرسه علميه امام خميني (ره) گرگان در همايش پژوهشي كه به ميزباني مدرسه علميه الزهرا (س) گرگان در مؤسسه فرهنگي مير داماد با حضور آيت الله نور مفيدي نماينده ولي فقيه در استان گلستان با حضور كليه طلاب اين مدرسه و مدرسه علميه امام خميني (ره) و طلاب خارجي جامعـة الرسول برگزار گرديد به بحث پيرامون پژوهش و اخلاق پژوهشي پرداخته و ريشه پژوهشگري و اخلاقي بودن پژوهشگر را فطرت و هدايت تكويني انسان با استناد به آيات مربوط به فطرت دانستند.
وي تاريخچه اين بحث را از جنگ جهاني دوم با اتفاقاتي كه در زمينه برخورد پزشكان با اسيران سياسي رخ داده عنوان داشته كه از آنجا اين باور ايجاد شد كه هر حرفه اي نياز به اخلاق خاص خود را داشته و خواهد داشت سپس به بحث پيرامون آسيب هاي پژوهش پرداختند و از جمله اين آسيب ها را : عدم ارائه نتايج مناسب، مبالغه گويي، قطعيت و جزميت در بيان مطالب و لج بازي عنوان داشتند.
وی به مزين بودن پژوهشگران بر اخلاق اسلامي تأكيد و تصریح کرد: از جمله اين اخلاقيات داشتن انگيزه الهي، توكل بر خدا، داشتن ادب در بيان مطالب، امانت داري، ايجاد روحيه حقيقت جويي، مشورت كردن، پرهيز از دنيا طلبي و شتاب زدگي، اولويت بندي، تواضع، پرهيز از حب و بغض، ايجاد روحيه انتقام جويي و مسئوليت پذير بودن می باشد.
حجه الاسلام ارشاد در پايان به پرداختن همگان به كار پژوهش و تحقيق و دارا بودن اخلاق اسلامي در اين عرصه توصيه و تأكيد نمودند.
همچنين دكتر خوش فر عضو هيِئت علمي دانشگاه دراين همايش به تشريح و تبيين كار گروهي پرداخته و ريشه اصلي عدم وجود كار گروهي در مراكز علمي را نهادينه نشدن اين مهم عنوان نمودند.
وي گفت: همكاري عبارت از ارتباط بين افراد جامعه،ايجاد اعتماد و همچنين گسترش شعاع اين اعتماد است و ثمره اين همكاري و مشاركت ايجاد سرمايه اجتماعي می باشد.
وی با اشاره به تفاوت ميان رقابت و همكاري اعلام داشت: رقابت عبارت است از تلاش هاي افراد براي به دست آوردن منافع شخصي و همكاري،كنش جمعي و منافع اجتماعي است.
وي از بين رفتن منيّت در جامعه و جايگزيني همكاري بر رقابت توصيه و به امر دگر ياري و خود ياري اشاره داشته و به تبيين هر يك از آنها پرداخته و بیان داشت: دگرياري عبارت از ايثار فداكاري، گذشت و فعاليت داوطلبانه افراد و خود ياري پيوستن به جمع براي رسيدن به منفعت فردي می باشد.
.دکتر خوش فر به اقسام همكاري اعم از مستقيم ( شركت افراد جامعه در يك امر يا فعاليت واحد و مشابه) و غير مستقيم ( تقسيم كار به بخش هاي مختلف براي رسيدن به يك محصول واحد) اشاره دانسته و اهداف همكاري را تسهيل در امور و صرفه جوي در وقت، پول و انژي عنوان نمودند.
ايشان منظور از همكاري را در محيط هاي علمي و دانشگاهي،همكاري ذهني دانسته و جهت ايجاد اين همكاري سه اصل را اعم از وجود دو نفر و بيشتر، وجود يك نيازمشترك و آگاهي نسبت به آن نياز مشترك و اعتقاد و ايمان به اين همكاري به عنوان بهترين راه حل عنوان داشتند
وی. در پايان بر مزاياي كار گروهي از جمله افزايش انگيزه انجام كار و تسريع در وقت و آفات كار گروهي از جمله ناهماهنگي در سبك نگارش،ناهماهنگي در ارجاع به منابع و تراكم كار در بخش نظارت اشاره دانسته و در پايان راهكارهايي را جهت آسيب زدايي در كار گروهي بيان داشتند كه از جمله آنها مي توان به تشكيل گروههاي پژوهش از گروههاي هم سطح، تدوين آيين نامه و اصول مشترك جهت از بين رفتن نا برابريها و پي گيري و ارتباط مستمر با ناظر طرح اشاره داشت.
گفتنی است مدرسه الزهرا(س) گرگان با شرکت در نمایشگاه پژوهشی که توسط ستاد هفته پژوهش و فناوری استان در دانشگاه علوم کشاورزی و نابع طبیعی گرگان برگزار گردید محصولات پژوهشی خود را به نمایش گذاشته و ضمن پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان از نظرات و پیشنهادات آنان استقبال نمود.