گوگل (Google) تا حالا دنیای جستوجو در اینترنت را دگرگون ساخته و اكنون به نظر میرسد كه میخواهد در عرصه ایمیل نیز انقلابی بهراه اندازد.
این شركت اعلام كرده كه شروع به آزمودن سرویس جدیدی به نام «جیمیل» ( Gmail ) كرده است. «جی میل» به كاربران امكان میدهد در میان ایمیلهای خود، همانگونه كه از جستوجوگر آن لاین «گوگل» استفاده میكنند، به جستوجو بپردازند، مهمتر اینكه مشتركان «جی میل» یك صندوق پستی الكترونیكی دریافت خواهند كرد كه میتواند تا هزار مگابایت (یك گیگابایت) اطلاعات را ذخیره سازد كه معادل پانصد هزار صفحه ایمیل است.
همگی رایگان
من یك میل باكس «یاهو» Yahoo! دارم كه 6 مگابایت فضای ذخیرهسازی را به صورت رایگان در اختیارم میگذارد. مرغوبترین سرویس ایمیل «یاهو» سالیانه 50 دلار آب میخورد، ولی فقط یكصدمگابایت به شما اختصاص میدهد. سرویس «هات میل» Hotmail متعلق به شركت مایكروسافت تنها 2 مگا بایت فضای ذخیره سازی رایگان ارائه میدهد و دریافت یكصد مگابایت از آن برایتان سالیانه 60 دلار هزینه در بر دارد.
البته هیچكدام از اینها به گرد آنچه «گوگل» وعده داده، نمیرسد، ولی باید دید كه آیا هزار مگا بایت واقعا كاربرد ضروری دارد. البته اگر كار با «جیمیل» به همان آسانی جستوجوگر «گوگل» باشد، چه بسا كاربرانی به فكر ذخیرهسازی ایمیلهای خود بیفتند. به این موضوع فكر كنید. اگر بتوانید یك ایمیل مربوط به تیم «یانكیز» نیویورك را كه دوستتان سه سال پیش فرستاده بود، صرفا با تایپ كردن كلمه «یانكیز» و فشردن دكمه «جستجو» بیابند، شاید هوس كنید كه تمامی نامههای الكترونیك خود را بایگانی نمایید.
«اتان مك آفن»، مدیر پژوهش سرمایهگذاری در شركت CCP كه در سهام سایتهای اینترنتی سرمایهگذاری میكند، میگوید: گوگل واقعا دارد كاری میكند تا خودش را متمایز سازد و یك سروگردن از بقیه بالاتر قرار گیرد.
البته یك جای كار ایراد دارد.
گوگل فضای زیادی را برای ذخیرهسازی ارائه میدهد كه مقرون به صرفه نیست، اما این شركت امیدوار است با پیوست كردن آگهیهای متناسب با محتوی ایمیل درون میل باكس شما تأمین هزینه كند. این امر قدری یادآور رفتار برادر بزرگ مابانه (خوانش مخفیانه ایمیلها) است. اما «جاناتان روزنبرگ»، معاون مدیریت محصول «گوگل» ادعا میكند فناوریای كه شركتش به كار میگیرد، تفاوت زیادی با فناوری فیلترهای ضد هرزنامه (اسپم Spam ) ندارد كه ایمیلها را بر اساس برخی كلید واژههای بلوكه میسازد.
«روزنبرگ» میافزاد كاربران «جی میل» در متن ایمیل یا به صورت «پیوست» آگهی دریافت نخواهند كرد. در عوض آگهیها در پهلوی نامه، مشابه آنچه در جستوجوگر «گوگل» دیده میشود، نصب خواهد شد. مثلا اگر كلمه « Aruba » را در «گوگل» جستوجو كنید، علاوه بر نتایج اصلی جستوجو شما چند پیوند (Link) درباره گذراندن تعطیلات در Aruba در سمت راست صفحه دریافت خواهید كرد.
به فرض آنكه مردم بپندارند «جی میل» حریم شخصیشان را تا حدود زیادی نقض نمیكند، در آن صورت چه دلیلی دارد كه مردم دوباره برای خدمات ایمیل ویژه «یاهو» و «هات میل» كه حتی امكان جستوجو ندارد، پول بپردازند؟ پس این میتواند ضربه محكمی به شركتهای «یاهو» و مایكروسافت وارد آورد، مخصوصا اینكه هر دو آنها میكوشند فعالیتهای تجاری پولی خود را تقویت كنند تا كمتر به آگهی وابسته باشند. «استیو وین اشتاین»، تحلیلگر «پاسفیك كرست» میگوید: اگر «گوگل» فضای قابل ملاحظه بیشتری را رایگان عرضه نماید، آنگاه میتوان انتظار داشت كه «یاهو» و مایكروسافت با تقویت محصولات خود و كاهش قیمتها به مقابله بپردازند.
«یاهو» حاضر نشد به تماسهای تلفنی من جهت اظهار نظر درباره این موضوع پاسخ بدهد. «لیسا گوری»، مدیر سایت MSN مایكروسافت صرفا گفت: جالب است كه ببینیم دوره آزمایشی «گوگل» چگونه پیش خواهد رفت و آنها در نهایت چه چیزی را به مشتریان عرضه خواهند كرد.
اما سرمایهگذاران بازار سهام چندان اعتنایی به این موضوع نكردند. حتی ارزش سهام «یاهو» 2 درصد افزایش یافت و ارزش سهام مایكروسافت نیز قدری بالا رفت. «كوین كالابرس»، تحلیلگر پژوهشكده آرگوس میگوید: آیا «جیمیل» تاثیری آنی بر «یاهو» و مایكروسافت خواهد داشت؟ خیر.
ولی وی میافزاید كه نقش ورود «گوگل» به عرصه ایمیل به این شركت این قوت را میبخشد كه سهامش را با قیمت مطلوبی عرضه كند. با این وجود، من فكر میكنم كه سرمایهگذاران «یاهو» و مایكروسافت باید نگران باشند. آنها جهت رقابت با گوگل حداقل باید قابلیت جستوجو را به سرویس ایمیل خود بیافزایند. آرون بورسل، مدیر بازاریابی «اساتاتالبز»، سازنده نرمافزار بلومبا كه به كاربران ایمیل امكان جستوجو میدهد، میگوید: ورود «گوگل» به عرصه ایمیل به بازار جستوجوگرهای ایمیل اعتبار و رونق میبخشد. ظرف دو سال كلیه ایمیلها قابل جستوجو خواهند بود.
بورسل میگوید كه شركتش بیشتر روی بازار شركتها متمركز شده و سرویس «جیمیل» گوگل احتمالا بیشتر به مصرفكنندگان عادی خواهد پرداخت زیرا این سرویس اینترنتی است. بنابراین وی چندان نگران این مسأله نیست كه «گوگل» به یك رقیب بزرگ تبدیل شود.
طرف اینكه برخی نشریات فناوری اطلاعات بلومبا ( Bloomba ) را گوگل ایمیل خوانده بودند، اما به نظر میرسد كه گوگل بهزودی خودش گوگل ایمیل خواهد شد.
نویسنده: پل لامونیكا
مترجم: رضا اسدی
منبع: سیانان
به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد
سلام ، خسته نباشید .
امام موسی کاظم (ع) می فر ماید :
از بی قراری و سستی حذر کن که این دو بهره ی دنیوی و اخروی تو را مانع می شوند .
مدرسه علمیه فاطمیه ( س ) قروه درجزین