حجة السلام ابراهیمیان مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد بابل در مراسم جشن غدیر در موئسسه آموزش عالی الزهرا(س) ضمن بیان مطلب فوق بیان داشت: غدیر اختصاص به شیعه ندارد. غدیر یک حماسه ای است که شیعه و سنی به آن پرداختند و هر دو به آن اعتقاد دارند.
وی افزود: غدیر و ولایت ازمنظر اهل سنت (کتاب شرح نهج البلاغه ابن حدید –مجمع الزواید و منبع الفوائد حیثمی ، کتاب مناقب علی بن ابیطالب – کتاب اسطور غابه – کتاب نقض العثمانیه) تائید شده است.
ایشان درمورد واقعه غدیرگفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )وقتی تصمیم به حچة الوداع گرفت خبرش به همه نقاط اسلام رسید ، لذا از تمامی نقاط بلاد اسلامی هزاران نفر به مکه سرازیر شدند تا در آخرین حج پیامبر(ص) با او همراهی کنند که هزار تا صد و بیست وچهارهزار نفر ذکر کردند که از همراهان پیامبر بودند و باشکوه ترین حج تاریخ اسلام همین حجة الوداع بود ، حج بجا آورده شد و همراهان با پیامبر(ص) اعمال حج را انجام دادند ، در باز گشت این همراهان تا بیابانهای خشک پیامبر(ص) را همراهی کردند ، این چهار راه برکه غدیر خم نام داشت که منشعب می شد به مدینه ، شام ، مصر و یمن و همراهان تقسیم می شدند و از هم جدا می شدند و بایستی از پیامبر(ص) خداحافظی می کردند اینجا بود که ناگهان فرمان توقف از سوی خدا نازل شد «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک … » فرمود به جلو رفته ها بگویید برگردند و آنهایی که عقب ماندند برسند ، ناگهان صدای اذان بلال بلند شد، همه پشت سر پیامبر(ص) نماز ظهر را خواندند و بعد از نماز منبری از جهاز شتران ساختند ، پیامبر (ص) خطاب به مسلمانان فرمودند: من به پایان رسالت خود رسیدم و به سوی خدا هجرت خواهم کرد آیا گواهی میدهید که من چه زحماتی در طول رسالتم برای هدایت شما کشیدم … همه گفتند بلی یا رسول الله همه شاهد هستیم،آنگاه پیامبر فرمود : هم اینک که می روم دو سرمایه در میان شما می گذارم : قرآن و اهل بیت (ع) که از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثربه هم برسند.
در این هنگام همه دیدند که پیامبر(ص) به دنبال کسی می گردد، ناگهان علی(ع) را دید ، اورا خواند و بر جهاز شتران دستش را بالا برد و ولایت علی را اعلام کرد، آیه نازل شد که حال پیامبر(ص) مسئولیت خود را به تمام و کمال انجام دادی . این ماجرایی است که شیعه و سنی با هم بر روی آن توافق دارند. سه شبانه روز طول کشید تا همه زنان ومردان با علی(ع) بیعت کردند. دانشمند مصری(دانشمند اهل سنت) می گوید: عید غدیر جزیی از اسلام است هر کس غدیر را انکار نماید تمامی اسلام را انکار نموده است. اگر ما بگوییم اسلام، ولی اسلام بدون حیدر این قلبی است که خونی در آن جریان ندارد و قلبی که خون نداشته باشد می میرد.
از قول پرفسورجردان گفت: ای روزگار تورا چه می شود ای کاش همه ثروتهای خود را بسیج
می نمودی تا در هر قرنی یک علی به جامعه تحویل می دادی در سپیده دم نوزدهم رمضان شمشیر بر فرق علی ننشست، بر فرق انسانیت نشست.
از قول پرفسور سلیمان کتانی از دانشمندان مسیحیت گفت:بعضی از انسانها مرد روزشان هستندو با گذشت روز یادشان از بین می رود، بعضی از انسانها مرد ماه هستند و با گذشت ماه یادشان از بین
می رود بعضی از انسانها مرد سال هستند و با گذشت سال از یاد می روند اما علی تنها شخصیتی است که مرد تمام قرون واعصار است و هرچه قرون می گذرد چهره او افروخته تر می شود.
علی(ع)در ماجرای یکی از حاکمان خود که به یکی از شهرها فرستاده بود وقتی شنید او در یک مهمانی شرکت کرده که چند غذا بود و اغنیاء بودند و فقرا نبودند چنان آبرویی از این مرد برد که تاریخ گواه آن است.
وی افزود:ابن ابی الحدید وقتی واقعه غدیر را نقل می کند زندگی مولا را به پنج دوره تقسیم می کند و می گوید:«برجسته ترین دوره همان ضربت خوردن و شهادت علی است. وقتی نگاه علی به قاتل خود ابن ملجم دست بسته می افتد می فرماید فرزندم حسن چرا با او اینطور رفتار می کنید او اسیر شماست با او مثال مهمان رفتار کنید اگر من مردم یک ضربه به او بزنید اگر مرد که هیچ وگرنه اورا رها کنید.آیا سراغ دارید مانند علی کسی را که چنین رفتار کند.»
وی گفت: امر ولایت که پیامبر برای علی در غدیر اثبات کرد ، در امر ولایت ما با اهل سنت در کجاها مشترکیم و کجاها با هم فرق داریم، نگاه مشرک ما در ولایت با اهل سنت تا کجاست؟ ولایت در معنای لغوی یعنی جفت شدن ،ما که ولایت علی را پذیرفتیم چنان با او جفت و جور شدیم که قابل جدایی نیست ولایت در اصطلاح به شش معناست که در سه معنا با اهل سنت مشترک هستیم.
1- ولای معرفت :که هم شیعه و هم سنی قبول دارد، پیامبر (ص) می فرماید هر کس ولی خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
2- ولای محبت: مشترک بین شیعه و سنی قرآن کریم «قل اسئلکم اجرا الا مودة…»
3- ولای هدایت: مورد قبول هر دو طایفه.
4- ولای زعامت: یعنی اینکه ولی امر زمامدار و حاکم بر ما هستند که این معنا مختص شیعه است.
5- ولای واسطه فیض دانستن ولی لله فی ما بین عبد و خالق: یعنی امامان شیعه واسطه فیض میان ما و پروردگارند . این معنا مختص شیعه است.
6- ولایت تکوینی : که همان ولایت بر نفوس است، ولایت تصرف بر عالم و آدم. این معنا مختص شیعه است.
ابراهیمیان در ادامه به ده امتیاز حضرت علی (ع) از نظر اهل سنت اشاره کرد:
1- هیچ محققی از محققان اهل سنت نتوانست خانزاد بودن علی (ع) در کعبه را انکار کند . مریم وقتی درد زایمان گرفت ندا رسید که مریم زود از مسجد خارج شو ، که مسجد جای زایمان نیست ، ولی وقتی فاطمه بنت اسد را درد زایمان فرا گرفت خانه برایش شکافته شد.
2- در آغاز رسالت پیامبر همه خویشان را جمع کرد و رسالت خود را ابلاغ کرد ، اولین کسی که ایمان آورد حضرت علی (ع) بود که پیامبر(ص) او را جانشین خود معرفی کرد.
3- شب هجرت پیامبر: تنها راه خروج پیامبر این بود که کسی در بستر او بخوابد تا مشرکان از عدم حضور پیامبر (ص) در خانه مطلع نشوند ، تنها کسی که در بستر پیامبر(ص) خوابید علی (ع) بود.
4- مرد فقیر به مسجد آمد ، علی(ع) غرق در نماز التماس او را شنید در رکوع نماز انگشتری خود را پیر مرد داد.
5- هنگام نبرد علی(ع) بر سینه مرد کافر نشست تا کشته شدن او فاصله ای نیست اما وقتی کافر آب دهن می ریزد از سینه اش بلند می شود که نکند کشتنش از خشم باشد.
6- در جنگ خیبر همه ناامید برگشتند رسول خدا(ص) فرمود کسی را می فرستم که خدا و هم پیامبر از او راضی باشد.
7- پیامبر (ص) نامه ای به علی (ع) داد که به سمت مشرکان ببرد.
8- آیه تطهیر نازل شد پیامبر لباس خود را بر چهار نفر انداخت.
9- رسول اکرم (ص) تمامی درها را به سوی مسجدالحرام بست غیر از در خانه علی(ع).
10- آیه اخوت که نازل شد پیامبر اکرم (ص) همه را دو به دو برادرکرد ولی علی(ع) را برای خود انتخاب کرد و پیمان اخوت با علی (ع) بست.