همه ما شنیده یا دیده ایم که چشم زخم باعث درد یا بیماری یا حتی مرگ افرادی در اطرافیان ما شده است که این اتفاق گاهی ما را به رفتارهای وا می دارد که کاملا بی اساس و بی منطق می باشد.
در بیان وجود چشم زخم روایت ها و مباحثی در دین مبین اسلام وجود دارد که به بیان راه های جلوگیری از این اثر اشاراتی خواهیم داشت.
باید دانست اسباب و علل پدیده ها، منحصر به اسباب عادی و محسوس نیست و خداوند در جهان هستی برای بعضی پدیده ها چندین علت قرار داده است به طوریكه بعضی از این اسباب، دارای اثرات خاصی بر روی اشیاء هستند.
کارهایی مانند شکستن تخم مرغ منشا دینی و روایی ندارد و از خرافات محسوب می شود.انسان مومن باید همواره به خداوند و قدرت او تکیه کند و سراغ خرافات نرود.
برای دفع چشم زخم بهترین کار این است که به راهکارهایی که در روایات اسلامی وارد شده عمل شود. رسول اكرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار میدهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)
از رسول گرامى اسلام روایت شده كه آن حضرت روزى از قبرستان بقیع میگذشت. در آنجا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده اند» (تفسیر منهج الصادقین، ج 9، ص 391)
راه های ذیل برای دفع چشم زخم مفید و موثر است :
الف) یاد كردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر كس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد كند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمیرسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25)
ب ) گفتن «تبارك اللّه احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «كسى كه چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چش مزخم حق است . همان، ص 26
ج ) گفتن «امنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چش مزخمى خنثى میگردد.
د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، (همان، ج 92) نوشتن سوره هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیةالكرسى» در ورقهاى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)
و ) قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، همان، ص 26
و اما نكته ای كه در آخر قابل ذكر می باشد این است كه واقعیت داشتن چشم زخم منافاتی با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه این مسأله نوعی قدرت ماوراء الطبیعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسیاری از كارهای دیگر كه به واسطه تربیت و قدرت روح آدمی قابل تحقق است.